مدیریت یعنی توانمندی انجام کارها با یا به کمک دیگران که سبک های متفاوتی می تواند داشته باشد از جمله سبک مدیریت بر قلب ها که شمایل رهبری پیدا می کند.
توسعه شغلی بهتر شدن در کاری است که در حال انجام آن هستید و نیازمند کسب مجموعه مهارت ها و توانایی های اصطلاحا نرم و سخت است. توانایی های نرم روی چگونگی کار تاثیر دارند مثل
- تسلط به فنون مذاکره
- قابلیت کار تیمی
- توانایی حل مساله و خلاقیت
- توانایی مدیریت زمان
- توانایی گوش کردن فعال
- هوش هیجانی
- خودانگیختگی
- توانایی نوشتن
- تصمیم گیری
- توانایی نه گفتن
- اصول طراحی برنامه توسعه شخصی
و توانایی های سخت مثل تسلط به Google Analytics و هر دانش فنی و تخصصی در زمینه کاری خودمان. توسعه شفلی زمینه ساز رشد شغلی به معنی بالا رفتن از نرده بان پیشرفت در یک سازمان یا موفقیت در یک کسب و کار است.
دانش مدیریت فقط مختص کارمندان نیست و برای داشتن زندگی بهتر برای همه کارکرد دارد مثلا وقتی به فنون مذاکره و ارتباطات آشنا باشیم راحت تر می توانیم مشکلات به ظاهر حل نشدنی و تعارضات خانوادگی با فرزندانمان را حل کنیم، شرکای تجاری خود را متقاعد کنیم و تخفیف بیشتری در یک معامله بگیریم و …
مفاهیمی که در گرایش های مختلف MBA یا مدیریت کسب و کار تدریس می شوند می توانند زمینه ای برای مطالعه آزاد ما در راستای پیشرفت باشند و خوشبختانه منابع متعددی در مورد آنها به صورت کتاب و PDF و فیلم در اینترنت موجود است:
- هوش هیجانی
- زبان بدن
- مدیریت ارتباطات و فنون مذاکره و تعارض
- مدیریت فروش و بازایابی
- برندینگ
- رفتار سازمانی
- مدیریت پروژه
- مدیریت منابع انسانی
- مدیریت مالی
- مدیریت عملیات
- انگیزش و رضایت شغلی
- مدیریت تغییر
- مدیریت استراتژیک
- اقتصاد خرد
- مدیریت دانش
- مدیریت ریسک
- مدیریت کیفیت
- مدیریت عملکرد
- مدیریت فن آوری و نوآوری
- مدیریت محصول
- آینده پژوهی
- مدیریت تحقیق و توسعه
دانش مدیریت نه فقط برای شغل و تجارت بلکه برای تمام زندگی توانمندی هایی به ما می دهد تا لذت بیشتری از زندگی ببریم.
بهبود استاندارد زندگی مستلزم بهبود کیفیت مدیریت کار و زندگی است. بهبود مستمر مفهومی است که ضامن تداوم ارتقای سطح و سبک زندگی خواهد بود. برای نیل به این هدف فرد باید مجهز به دانش روز مدیریت و ابزارهای آن باشد.
کتابهای مفیدی در حوزه استعدادیابی و جذب در سازمان مورد علاقه و پیشرفت در آنها وجود دارد.از جمله «چگونه استخدام شویم» نوشته دکتر احمدرضا نخجوانی.

تست های استعداد یابی
از تست های استعداد یابی معتبر می توان به تست های زیر اشاره کرد:
هشدار: گرچه طراحی آزمون های استاندارد به شکلی است که هر سوال چند سوال کنترلی نیز دارد ولی به یاد داشته باشیم وقتی در حال زدن تست های روانشناسی هستیم باید واقعیت موجودمان را بروز دهیم نه واقعیت مطلوبمان یا ایده آل های پردرآمد یا مورد تایید سایرین
تست هالند
برای مشخص کرد حوزه شغل دلخواه بر اساس شخصیت فرد.او نام این حوزه ها را تیپ کاری نامید:
- تیپ واقعگرا (Realistic)
- تیپ جستوجوگر (Investigative)
- تیپ هنری (Artistic)
- تیپ اجتماعی (Social)
- تیپ متهور (Enterprising)
- تیپ قراردادی (Conventional)
تست جانسون اوکانر
او معتقد بود هر کس در یک زمینه توانایی یادگیری بهتری دارد و در سایر زمینه ها شاید اجمق باشد که آن زمینه استعداد او است.
آزمون کلیفتون
او معتقد بود وقتی تلاش می کنیم نقطه ضعف هایمان را بر طرف کنیم در تلاشیم انسان دیگری شویم لذا از درون افسرده می شویم در حالی که باید نقاط قوت خود را پرورش دهیم.
تست نئو
محققان این آزمون معتقدند همه صفات انسانها طبف ترکیبی از صفات زیر است و نسبت به تست های دیگر زمانبرتر است.
- روان رنجوری یا نوروتیک بودن (N)
- برونگرایی (E)
- گشودگی نسبت به تجربیات جدید (O)
- موافق بودن (A)
- وظیفهشناسی (C)

تست MBTI
نشان میدهد چه وجه هایی در شخصیت ما برجسته است و این کار را با ساخت ۱۶ حالت از ترکیب حالت های چهارگانه زیر میسنجد:
- درونگرا یا برونگرا: آیا از جمعها انرژی بیشتری میگیرید یا از تنهایی خود؟
- حسی یا شهودی: در زمان دریافت و انتقال اطلاعات بیشتر جزئینگر هستید یا کلینگر؟
- احساسی یا منطقی: در تصمیمگیری بیشتر به منطق بها میدهید یا احساس؟
- منظم یا منعطف: آیا ترجیح میدهید زندگیتان با برنامه و چارچوب پیش برود یا به انعطاف بیشتری نیاز دارید؟
تست شخصیت شناسی DISK
آزمون رفتارشناسی کمک می کند با شناخت ریشه رفتارهایی که لزوما با استانداردهای ما همسو نیستند خودمان و سایرین را بهتر درک کنیم.هیجانات زیر با شدت متفاوت در افراد دیده می شود:
- برتری طلبی
- تاثیرگذار
- ثبات
- تطابق

بهترین آزمون استعداد یابی
در طول زندگی خود چه فعالیتی بوده که:
- از انجام آن خسته نمی شدید
- برایتان نوعی سرگرمی بوده
- در هر فرصتی مجددا به آن مشغول می شده اید
- بعد از انجام آن حس خوبی می گرفتید
- آنرا زود یادمی گرفتید
- نسبت به کسان دیگری که آنرا انجام می دهند با انرژی کمتر نتیجه بیشتری به دست می آوردید
- حتی نکوهش دیگران شما را از انجام مجدد آن باز نمی دارد
- بدون نیاز به تشویق دیگران راغب به انجام آن هستید
حتی اگر به ظاهر آن فعالیت جنبه مفیدی نداشته باشد به کمک یک مشاور یا مطالعه می توان زمینه های استعدادی مورد نیاز برای آن فعالیت را شناسایی کرد و در جهت مفید از آنها استفاده کرد.
معرفی سایت متمم
اگر نمی دانیم از کجا شروع کنیم نگاهی به ساختاری که متمم که یکی از سایت های مفید در زمینه توسعه مهارت های فردی و شغلی سایت متمم است که به همت محمدرضا شعبانعلی راه اندازی شده است.
- دوره اصول و فنون مذاکره و تکنیک های مذاکره
- دغدغهی اصالت در مذاکره | آیا مذاکره من را از خود واقعیام دور نمیکند؟
- پیشنهاد سرفصل برای دوره آموزش اصول و فنون مذاکره
- مذاکره تجاری | مهارتهای ضروری برای یک مذاکره کننده حرفه ای
- قوانین مرتبه دو در مذاکره | چگونه فشار ذهنی خود را کاهش میدهید؟
- اصول مذاکره | چند توصیه برای مذاکره موفق | چگونه مذاکره کنیم؟
- نکتهای دربارهی یاد گرفتن یک مهارت | والتر هاگن
- مراحل مذاکره | فرایند مذاکره در قالب هفت مرحله
- مدل ذهنی مذاکره کننده | باورها، ارزشها و قضاوتها
- انواع مذاکره | مذاکره تلفیقی در مقابل مذاکره توزیعی
- تعریف مذاکره برد برد (برنده – برنده) چیست؟
- چند استراتژی برای نزدیکتر شدن به توافق برد برد
- برنامه ریزی برای مذاکره | چک لیست گام به گام
- منافع و مواضع در مذاکره (+ برداشتهای رایج و اشتباه در مورد آنها)
- انواع منافع در مذاکره
- تعارض منافع به چه معناست؟ | مرور چند مثال از تضاد منافع
- نقطه شروع مذاکره
- نقطه ترک مذاکره | چه زمانی جلسه مذاکره را ترک کنیم؟
- اولتیماتوم چیست؟ | بازی اولتیماتوم در مذاکره
- مهارت های مذاکره | در چه شرایطی مذاکره و چانه زنی مناسب نیست؟
- تفاوت مذاکره و مناظره در چیست؟
- تعریف امتیاز چیست و امتیازها در مذاکره چگونه طبقه بندی میشوند؟
- قوانین امتیازدهی در مذاکره | امتیاز دادن در مذاکرات چه اصولی دارد؟
- تاکتیک های مذاکره | خرد کردن امتیازها
- تاکتیک های مذاکره | بمباران اطلاعاتی طرف مقابل
- تاکتیک های مذاکره | پیش شرط در مذاکره
- تکنیک های مذاکره | با پیشنهادهای خیلی تند و سرسختانه چه میکنید؟
- استراتژی کالباسی در مذاکره
- چند سوال کلیدی در مذاکره کسب و کارها (مذاکره های بین سازمانی)
- مذاکره گروهی | مرور چند نکته برای مذاکره های گروهی موفق
- برنامه ریزی برای مذاکره – ذی نفعان مذاکره چه کسانی هستند؟
- نقش آلترناتیوها و BATNA (بتنا) در برنامه ریزی برای مذاکره – اگر به نتیجه نرسیدیم…
- برنامه ریزی برای مذاکره | فهرست موضوعات مورد بحث در مذاکره
- اسلایدها و خبرنامه سمینار مذاکره
- انواع خشونت در رابطه با دیگران
- چگونه نه بگوییم؟ مهارت نه گفتن
- کسی که با او مذاکره میکنم دیوانه است!
- نحوه شروع مذاکره | چه کسی گفتگو را آغاز کند؟
- پیامهای منفی کلامی و غیرکلامی در مذاکره
- تسلط بر کلمات و اهمیت آن در مذاکره
- مهارت گفتگو | افراد را از مسئله جدا کنید
- در مذاکره خودمان را زیادی زیرک نشان ندهیم
- تاکتیک های مذاکره | مهارت سکوت کردن در مذاکره
- تکنیک «پرش از روی درخواست» در مذاکره
- تکنیک های مذاکره | خودتان را بیدلیل در برابر دیگران متعهد نکنید
- تکنیک های مذاکره | مدیریت آخرین لحظات در مذاکره را فراموش نکنید
- تکنیک های مذاکره | مقدمه چینی و برچسب گذاری
- تکنیک های مذاکره | پیشنهادهای دارای مهلت محدود
- تکنیک های مذاکره | تاتولوژی در مذاکره و گفتگوها چه کاربردی دارد؟
- اهمیت انتخاب دقیق کلمات در نگارش قراردادها و توافق نامهها
- مکانیزم های دفاعی و کارکرد آنها در مذاکره
- شش اشتباه که میتوانند به بن بست در مذاکره منتهی شوند
- تکنیک گریت (GRIT) | کاهش تنش و خروج از بن بست در مذاکره
- مذاکره و نقش داستان گویی در آن (۱)
- آیا در مذاکره و تدوین قرارداد، به مذاکره مجدد فکر میکنید؟
- منابع قدرت در مذاکره و سازمان
- هدیه دادن در مذاکره
- جنبه های پنهان مذاکره: ذهن شلوغ و اثر آن بر قدرت تصمیم گیری در مذاکره
- مذاکره حقوق | تعیین حقوق و درخواست افزایش حقوق
- دیدگاه گیری | آیا میتوانید مسئله را از نگاه دیگران ببینید؟
- نقش فرهنگ در مذاکره | فرهنگ چگونه بر روند مذاکره تأثیر میگذارد؟
- انواع قراردادهای تجاری و نحوه تنظیم آنها
- قرارداد لیسانس چیست؟ تحت لیسانس بودن به چه معناست؟
- رویالتی چیست و چگونه پرداخت میشود؟
- مذاکره قرارداد فرنچایز
- مذاکره توافق نامه های سطح خدمات | مفاد توافق نامه SLA چیست؟
- فیلم سمینار آموزشی مذاکره و زبان بدن | محمدرضا شعبانعلی
- فهرستی از بهترین کتابهای مذاکره در سطح بین المللی
- کتاب اصول و فنون مذاکره راجر فیشر و ویلیام یوری
- آیا سطح تنش در مذاکره را به خوبی ارزیابی میکنید؟
- لی تامپسون | مدل ذهنی و بایدها و نبایدهای مذاکره
- کتاب مذاکره لوییکی و ساندرز
- کتاب مذاکره برای کسب سود | ریچارد شل